Представете си, че всеки ден ходите с тесни обувки. След известно време краката ви ще имат мазоли, а след това, ако не им дадете почивка, мазолите ще се превърнат в рани.

За да не се случи това, краката ви имат нужда от почивка. През това време, кожата ще се възстанови и наранените места ще заздравеят, ще се изградят нови клетки и краката ви отново ще бъдат наред.

Същият процес се случва и с мускулите, защото те представляват същата биологична тъкан, както и кожата, и те имат нужда от почивка. Ако не дадете почивка на мускулите си след като тренирате, неизбежно ще има травми. И така…..

sport-v-kamato

Колко често да тренирате?

Статистиката е установила, че за възстановяване на мускулите, в зависимост от индивидуалните особености, са необходими между 48 и 72 часа. Например, на бицепса са достатъчни 48 часа, а по-широките мускули се нуждаят от по-голяма почивка, около 72 часа. Освен това, нервната система не бива да се натоварва с тренировъчен стрес всеки ден. Организма задължително се нуждае от дълбок покой, ето защо най-ефективно е  да тренираме през ден.

Колкото по-силни ставате като тренирате, толкова по-големи трябва да бъдат натоварванията на мускулите за техния растеж.  Уви, способността на тялото ни да се възстановява е по-бавен процес, отколкото нарастването на силата и издръжливостта. За да се постигнат добри резултати от тренировките, натоварванията трябва периодично да се променят. Например, промяна на упражненията или смяна на спорта, който тренирате.

Вашата цел в тренировките е постоянен напредък. За целта трябва да установите баланс между интензивността на тренировките и пълноценното възстановяване.

Вслушвайте се в тялото си и определете дали нямате симптоми за претоварване. Към тях се отнасят:

  • Общо усещане за умора;

  • Раздразнителност;

  • Лош сън;

  • Лош апетит;

  • Болки в ставите;

  • Тежест и болки в главата, гадене;

  • Лошо настроение.

Достатъчно е да имате поне два от тези симптоми и вие няма да можете да тренирате с пълен капацитет. Единственият начин да се възстановите е малко почивка, толкова дълго, докато отново не почувствате вкус към тренировките. Претоварването не само може да ви донесе физическа вреда на организма, но и за дълго, а може и завинаги, да убие във вас желанието да тренирате някакъв спорт и въобще да се грижите за себе си.

Докато си почивате и възстановявате, трезво преценете своята програма за тренировки. Може би трябва да съкратите броя на тренировките, времето,  или тяхната интензивност. И когато отново се върнете в залата за тренировки, постарайте се да следвате стриктно програмата.

 Пълноценният сън също играе съществена роля във възстановяването на организма. По време на сън, тялото възстановява изразходваните през деня резерви и активира изработването на хормона на растежа. Не си позволявате да спите недостатъчно!

И още един много важен елемент от веригата – напълно балансирана диета, правилното хранене. Повечето (55-60%) от калориите трябва да получавате от въглехидрати, 25-30%  от протеини, и само 10-15%  от мазнини. Не трябва да забравяте за витамините. Особено добра помощ за възстановяване оказват витамин В и витамин C. Група B подобрява усвояването на белтъчини и въглехидрати, а витамин C укрепва имунната система и предпазва от настинки и различни вирусни заболявания.

Запомнете – ако не си дадете възможност за възстановяване, тренировките ще ви донесат само вреда. Ще слабеете и ще чувствате постоянна умора. Философията на камикадзе не е подходяща за спорта. Когато тренирате, трябва да се стремите не към количество, а към качеството на тренировката. Тогава всичко с вас ще бъде наред и вие ще се чувствате прекрасно!

 

Програма на спортните активности в Смарт Студио Камато |

Пловдив – ул. Арх. Камен Петков 64