Всяка година в началото на ноември ние се борим с две напасти – синдром на хронична умора и заболявания на дихателната система.

imunitet

Как да повишим имунитета без лекарства

За здравият организъм студовете, спадовете на температурите и хормоналните промени не са страшни. Но много ли са здравите хора днес? Ако обичайната ви реакция на първите студове е постелъчен режим, има ясни признаци за намален имунитет. Но всичко е поправимо! Действително, 50% от силата на имунната система е наследствена, но останалите 50% ние сами формираме с нашия начин на живот. За слабият си имунитет ние се загрижваме само по време на боледуване, без да осъзнаваме, че самия факт болестта е в резултат на продължително отслабване на организма. А трябва да се въздейства на причината! Има три „стълба“ за здрав имунитет – физически упражнения, рационално хранене и качествена почивка. Ще се спрем отделно на всеки един от тях и ще разберем как да повишим имунитета без лекарства.

Хранене

zdravoslovno hranene

Парадокс, но с развитието на хранителните технологии, човечеството се храни все по-лошо. Богат на въглехидрати и мазнини, но бедна на незаменимите аминокиселини, витамини и минерали, храната работи само върху покачване на излишно тегло, а не добавя здраве и енергия. Въпреки привидната енергийна стойност, червеното месо и бързите въглехидрати, основа на диетата на съвременния човек, се оказва лъжа. Например, без ядки и морски дарове ние не получаваме ценните полиненаситени киселини и аминокиселините, необходими за правилното функциониране на органите и системите. Не употребявайки мазни риби, миди, калмари, скариди и яйца, ние се лишаваме от много жизнено важни вещества. Това са омега-3, йод, калций, желязо, фосфор, цинк, селен, витамини А, В и Е – основата на имунитета!

Други вещества, влияещи на нашия имунитет и участващи в обмяната на веществата на всички нива на организма са флавоноиди. Ние ги получите от подправките джинджифил, карамфил, канела, кардамон и други, в големи количества те се съдържат в африканската билкова напитка Ройбос, която, между другото, не съдържа кофеин, което означава, че тя може да се пие късно през нощта, без да рискувате качеството на съня. Лъвски пай защитни свойства на организма се пада на здравите черва, които обезпечават усвояването на полезните вещества и отстраняването на токсини, които се образуват по време на храносмилането. то се образуват по време на храносмилането неизменно. За нормалното функциониране на червата е необходимо най-малко 60% от храната да бъдат зеленчуци и плодове, продукти, богати на фибри, което подобрява чревната перисталтика.

Бобовите растения грах, леща, боб също подобряват чревната функция, те трябва да се консумират най-малко два пъти седмично. Освен това, те са най-добрият източник на витамини от група В, и са отговорни за нервната система и енергийния потенциал. Тези витамини помагат за повишаване на имунитета без лекарства и играят важна роля в процесите на размножаването и растежа на клетките. Минерали като желязо, мед, магнезий и цинк, се съдържат също в шоколада. Витамин А може да се получи от моркови, грозде и зеленина, той присъства в червените и оранжеви плодове и зеленчуци. Витамин C получаваме от цитрусови плодове и зеле, чушки и плодове; Витамин Е от масла – зехтин и ленено семе.

Уви, ако в началото на есента ние имаме достъп до пресни плодове и зеленчуци от градината, в края на сезона се налага да се задоволим с отглеждани в парници. Тези продукти не са с високо съдържание на витамини, така че есента винаги стои въпроса дали трябва да приемаме витаминни и минерални комплекси. Разбира се, по-добре е, когато микроелементите се абсорбират по естествен път.

 

Физически упражнения и профилактика

sport

За да се развие резистентност на организма към студ, трябва да се закаляваме. Можем да започнем да спим на отворен прозорец. За стимулиране на имунната система също помага контрастен душ. Разходки на чист въздух в продължение на поне един час на ден, след което ги сменете със сутрешни бягане. Можете също така да започнете постепенно да се пиете студена вода. Същността на закаляването е в това, да се тренира лигавицата да реагира бързо на променящите се температури: за нея това не трябва да бъде стрес. Важно е да не се разболявате от тези профилактични процедури, така че всичко трябва да става постепенно. В никакъв случай не трябва да излизате веднага след душ или с мокра глава. Не се опитвайте да избегнете с физическо натоварване по технологията ‚клин клин избива“ току що започналата простуда. Занимавайте се с профилактика само когато сте здрави.

Прочетете в нашият сайт „Правилен избор на физическо натоварване“

Един от най-големите врагове на имунитета е стреса. А без него е сложно да си представим живота на обитателя на съвременния град. Най-силният стрес, който получаваме е от психически сътресения. Но устойчивостта на организма към това също може да се регулира. Неврози и депресии, предизвикани от злоупотребата с алкохол и тютюневи изделия ( така, че бъдете внимателни с вашето кредо „100 грама за дома , за семейството“ да не се превърне в хроническа склонност към високооктановата течност). Когато стресът е временен, той не е вреден, напротив, често действа като стимул. Но хроничното натрупване в продължение на години, води до нарушаване на имунната система, също така да увеличава риска от сърдечно-съдови заболявания, диабет и онкологията. Спортът и положителните емоции са най-добрият начин да се справите със стреса. Обградете се с любимите хора, отделяйте повече време на любимото хоби, вземете си куче, и в края на краищата вие действително ще боледувате по-рядко.

Прочетете в нашият сайт Стречинг: защо е нужен?“

Също така, ограничете кофеина, който разтърсва нервите. Ако не можете да минете без стимулатори сутрин, най-добре пийте чай с корен женшен, китайски магнолия лоза, Мелиса. Лягайте си вечер по-рано, а сутрин не се излежавайте в постелите, живейте по режим, спазвайте мярка във всичко и помнете: щастливите и доволни хора не боледуват!  

Прочетете в нашият сайт „Какво е здравословен начин на живот и какви са неговите компоненти“.