От научна гледна точка мускулният тонус на (от лат. tonus — напрежение) – е минималното напрежение в мускулите, които се намират в състояние на покой. Мускулен тонус имат всички скелетните мускули.

От позицията на фитнеса, мускулният тонус е външния вид на мускулите. Той се увеличава по време на кардио и силови тренировки и се намалява след упражнения по гъвкавост. „Да  бъдеш в тонус“ е да имаш изразена мускулатура, да бъдеш изпънат.

Muskulniyat- tonus

Мускулите на един здрав човек се намират в постоянно напрежение. Дори и в състояние на пълна релаксация те са леко напрегнати и съкратени. Напрежението на мускулите се нарича мускулен тонус. Но тонусът на отпуснатите мускули, за разлика от напрегнатите, при двигателна активност и физическа работа практически не изморяват мускулите.

Мускулният тонус има голямо значение за двигателната дейност: той е изходен фон за работа на мускулите – подготвя ги към съкращаване, създава условия за запазване на всяка поза на тялото.

В поддържането и преразпределението на мускулният тонус участват гръбначния мозък, ствол и малкия мозък, където постъпват импулси от мускулните рецептори. От там възбуждането се предава на мускулите и поддържа техния тонус. Той постоянно се променя (преразпределя), тъй като по време на деня мускулите през цялото време променят позицията си и разтягането. Това се случва дори по време на сън.

Постояненото преразпределение на мускулния тонус обезпечава всякаква поза, необходима за бързо и правилно изпълнение на движението, започващо с нея. Дългото запазване на работна поза по време на четене, писма и т.н. също обезпечава преразпределение на мускулния тонус.

Мускулният тонус е рефлекс на разтягане на мускулите.

Каква е разликата между „поддържането на тонус“ и „създаване на релеф“?

И двете понятия, в приложението към фитнеса нямат някаква научна основа. Тези изрази се използват с търговска цел за популяризиране на различни продукти.

Затова, на първо място, независимо от това, поставяте ли си за цел да придадете на мускулите „нужния тонус“ или да „създадете релеф“, започнете с измерването на телесните мазнини в тялото си. Ако имате висок процент на мазнините в тялото, мускулният тонус не се вижда. В този случай, на първо място, трябва да се отървете от излишните килограми. Ако телесните мазнини са с нисък процент, за създаване на релефна мускулатура, трябва да започнете с набиране на мускулна маса.