Развитието на интернет води до факта, че всеки ден човек получава огромно количество информация. И истина и лъжа, и субективна и обективна. Новини и клюки, факти и спекулации ни заобикалят от всички страни.

informacionna-dieta

Правила на информационната диета

Ако вашият ден е зает от постоянно гледане на новини в социални мрежи, форуми и специализирани сайтове за новини, често вечер мозъкът ви отказва да мисли. В този случай може да ви помогне информационната диета.

Какво представлява информационната диета и какво е становището на научната общност по този въпрос?

 

Сутрин – пари, след обяд – столове

Ако се подходи към получаването на информация рационално, да се разделя по теми, и емоционалното състояние, и умствената работа на мозъка ще страдат по-малко от потока новини.

Това се доказва от Американската психиатрична асоциация. Данните са представени в книгата на William Powers „Hamlet’s BlackBerry“. Основната причина за влошаване на настроението и намаляване скоростта на реакцията е хаотичния вид на получаване на информация през деня. На закуска човек може да чете новини за политика, икономика, култура и изкуство, да разбере най-новите клюки от света на шоубизнеса, да общува с приятели в социалните мрежи.

Но ако получаването на информация се подреди, 20-30мин. на ден се отделят за конкретна тема, прочетеното ще се запомни много по-добре. Освен това, емоционалното състояние на човека ще се подобри.

Обърнете внимание на местните новини

Локализацията на новините е полезна. Това твърди Клей Джонсън в книгата си „The Information Diet“ („Информационната диета“). Ако световните новини оказват натиск върху човека, създават информационен шум в главата, тогава ще трябва да  обърнете внимание на това, което се случва около вас. Градските новини ще донесат повече полза на тези, които не могат напълно да се откажат от четене на пресата. Може да не се спирате на местните новини, а да преминете в по-дълбока локализация. Област или дори двора също така предоставят информационно пространство и възможности за анализ.

Обърнете внимание на подзаглавията

Клей Джонсън, заедно с психолози от университета в Йейл са идентифицирали особеностите на възприятие на информация от интернет потребителите. Те стигат до заключението, че по време на изучаване на новините си струва да се обърне внимание на подзаглавията, а не на заглавията. Заглавията се пишат с помощта на специална интонация и лексика. Ако внимателно ги изучавате, в главата ви ще се образува своеобразна „тапа“. Човек чувства изобилие от информация, която създава объркване и хаос в главата.

Подзаглавията имат по-ясна структура. Затова те се възприемат по-добре, дори и да се окажат по-дълги. Структурираната информация се запомня по-лесно.

Не започвайте сутринта с новини

Nick Bostrom, учен (transhumanist) установи, че метафората „информационно потребление“ не е метафора в пълния смисъл на тази дума. Това е процес, сходен с приема на храна. При получаването на храна или информация, мозъкът изпраща аналогични импулси. Затова сутринта трябва да се започва със закуска, а не с четене на преса. Новините на гладен стомах могат да навредят на вашия мозък.

Може би това не звучи много правдоподобно, но учените са доказали, че мозъкът може да обърка приема на храна и четене на новини. Ако сутринта човек веднага започне да чете, ще се чувства като разбит още от сутринта. И не само от негативната информация. Просто човек е избрал неправилното време за нейната консумация. Това води до лошо настроение и липса на работен ритъм.

По-рядко използвайте смартфон за четене на новини

За проучване на пресата най-подходящи са големите монитори. Това било изяснено при провеждане на експеримент. Професор MIT Шери Търкъл е работил с две групи студенти от 100 души. Представителите на първата група през целия ден четели новините от екраните на компютри и лаптопи. Членовете на втората група използвали смартфон. Освен това студентите от втората група можели да се запознават с новините на всякакви места – кафенета, у дома, в транспорта. Студентите от първата група четели новините само в офиса.

Учените получили неочаквани резултати от този експеримент. Студентите от първата група по-добре структурирали получената информация. Те са били по-малко изморени и можели да преразказват повече. А малките екрани на смартфоните карали студентите постоянно да се отвличат. Мозъкът приема повече участие в процеса на четене, а не в запомняне. Затова информацията се съхранява в паметта по-лошо.

Прочетете първо дългите текстове

Като цяло хората правят обратното, отлагат многото страници за по-късно, и започват четенето на малките бележки. Но експертите от Медицинското училище Feinberg в Северо-Западния университет установили, че дългите новини способстват за по-добра филтрация и запомняне на информация. Мозъкът по-лесно възприема обемни текстове, отколкото малки различни бележки. Изследването било описано в книгата „Информационната диета“.

Отделяйте внимание на телевизора

Възможно е много от читателите да са скептични по отношение на телевизията, обаче, получаването на информация от телевизионните новинарски блокове могат да бъдат полезни. За това говори Daniel Seeberg  в „Информационната диета“. Той сравнява новините от сайтовете с високо-калорични храни, а от телевизора като лека закуска. Мозъкът се изморява по-малко когато получава картинка със звук, а не текст. Отнема по-малко усилия за възприемане. Струва си да изберете качествен канал, защото той ще бъде по-полезен за мозъка от огромна статия в блог или новини.

Ако се придържате към информационната диета ще пощадите вашия мозък и ще се чувствате много по-жизнени и енергични.