В древността ритуалният танц е съпровождал човек през цялото време. Хората са танцували по всякакъв повод и навсякъде.

Tancova-terapia

Танцова терапия

Цивилизацията забрани постоянните танци и за целта определи специални места за тях – дискотеки, клубове, танцови зали. В резултат на това хората спряха да изразяват чувствата си, което доведе до различни психични проблеми. На помощ идват психологическите методи. Експертите са разработили специална танцово-двигателна терапия, позволяваща да се решават най-различни проблеми чрез танци и неосъзнати движения.

Историята на танцовата терапия

Основите на танцовата терапия са положили великите психолози Sigmund Freud, Alfred Adler, Carl Jung. Своя дял са внесли и танцьорите Isadora Duncan, Rudolf von Laban,, Irmgard Bartenieff, Mary Wigman.

За един от първите сериозни танцови терапевти се смята американката Marion Chase. През 30-те години на ХХ век тя преподава танци в Америка. Нейните уроци са сериозни: те строго учи студентите как да изпълняват всяко едно движение. Въпреки това,  Marion Chase забелязала, че някои от студентите не можели да изпълняват добре движенията, но получавали удоволствие от спонтанния танц. Освен това, тя видяла, че танца носи несъмнена полза за тях, те ставали много по-спокойни. Марион започва да преподава като не настоява за правилното изпълнение на танцовите движения. Тя молила хората да изпълняват определени танцови движения и им помагала да осъзнаят как определени  движения им помагат. По-късно Марион получила медицинското си образование и започнала работа в Червения кръст и държавни агенции, за да помага на хората за решаване на психическите им проблеми чрез танцова терапия.

От нея щафетата поели Trudi Shoop, Mary Whitehouse. Те са били привърженици на Юнг анализ, автентичните движения: техните пациенти „танцували“ това, което чувстват.

Важен принос за развитието на тази област е донесъл Вилхелм Райх. Той говори за „мускулната броня”, която сковава човек. Психологическите проблеми, според неговата теория, засядали в тялото: Райх помагал тези проблеми да се извадят от човека. През 1966 г. била основана Американската танцова асоциация.

Free dance

Tancova-terapia (3)

Какви са ползите от танцова терапия

Съвременната танцова терапия е много подходяща за хора, които не могат, не искат или не умеят направо да говорят за своите проблеми. Обикновено ефекта от танцовата терапия е двоен. От една страна, участниците могат да подобрят здравословното си състояние, да нормализират кръвообращението. От друга страна, те могат да придобият уменията на танцьори и особен опит от преживяванията с взаимодействието със своето тяло.

Като цяло танцовата терапия:

  • облекчава умората;

  • помага да се решат вътрешно личностните и междуличностните конфликти;

  • учи участниците да се отпускат;

  • дава възможност за формиране на позитивно мислене, избавяне от лошите навици, изразяване на агресията, болката и любовта чрез други чувства.

Tancova-terapia (2)

Упражнения по танцова терапия

  1. Танц за отделни части на тялото. Опитайте се да танцувате отделно с лявата и отделно с дясната ръка, отделно с левия и отделно с десния крак, раменете, лицето. Запомнете своите чувства и ги запишете.

  2. Свободен танц (Free dance). Включете музика и танцувайте така, както се променя вашето настроение от смяна на музиката.

  3. Различни стилове. Включете различни музикални стилове и забележете как се променя настроението ви при смяна на музиката.

  4. Танц пред огледалото. Танцувайте пред огледало и определете своите чувства. Харесвате ли себе си или не?

  5. Танц в различни дрехи. Експериментирайте с дрехи. Танцувайте в различни дрехи и определете как дрехите влияят на вашето настроение.

  6. Животно. Танцувайте, като изобразявате животно. Защо сте избрали именно това животно?

  7. Действия. Пробвайте да изтанцувате някаква действие. Например, как изглежда миенето на зъби като танц, къпането, яденето, бръснене, пране и т.н.?

  8. Известни танцьори. Включете музикални клипове, фрагменти от балетни спектакли. Опитайте се да подражавате техните движения. Появиха ли се у вас някакви нови усещания?

  9. Живопис. Вземете репродукция на картина и изтанцувайте своето настроение като я наблюдавате.

  10. Друг човек. Танцувайте така, както би танцувал ваш приятел или познат.

  11. Седейки. Танцувайте в седнало положение.

  12. Легнал. Легнете и танцувайте в легнало положение.

  13. Мислено. Станете или легнете и се опитайте да танцувате мислено.

  14. С предмет. Опитайте се да танцувате с различни предмети, като ги държите в ръце: с големи и малки. Вземете наведнъж няколко предмета, големи и малки: под мишниците, в ръцете, между краката и т.н.

Танцовата терапия е противопоказана при някои нервни, кардиологични заболявания, затова хората с хронични болести трябва първо да се посъветват с лекар.